Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 4 januari 2010

Nektar

Igårkväll kom vi tillbaka från vårt jullov, en härlig vecka med kyla, gnistrande snö, pulkaåkning och mysiga lässtunder. Jag har inte hunnit läsa så mycket själv, men jag har, som jag tidigare berättat, läst en del högt. På tåget igår satt jag i alla fall en stund och läste och avslutade en bok som heter "Nektar" av Lily Prior. Det är en helt sanslös bok om den mycket speciella, inte så vackra och extremt själviska Ramona Drottovero. Hon är kammarjungfru på godset La Casa i Syditalien i slutet av 1800-talet. Ramona är, som sagt var, inte speciellt vacker, hon är albino, men hon har en mycket säregen doft som gör alla män (och djur av manligt kön) helt galna. Kvinnorna på godset blir galna också, men inte av hennes doft utan av att deras män beter sig totalt från vettet när Ramona är i närheten. Hon gifter sig med en biodlare, men redan dagen efter bröllopet tar han sitt liv efter att ha hittat sin fru i sängen med en ny älskare. Ja, det är en rätt underhållande, galen historia, inte den bästa jag läst, men den tog sig på slutet.
Jag har läst en annan bok av Lily Prior "La Cusina" som är bättre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar