Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 8 januari 2010

En läshungrig drottning

Jag läste, för ett tag sedan, en rolig och underhållande liten bok av Alan Bennett som heter "Drottningen vänder blad". Det är något så fantastiskt som historien om hur Englands drottning en dag, av en händelse, råkar besöka en bokbuss och plötsligt blir helt fast i böckernas värld. Hon läser varje ledig stund och ställer till med oreda vid hovet då hon blir oförutsägbar och börjar diskutera litteratur vid middagar, t ex. Det blir extremt pinsamt för hennes bordsherrar när de inte har läst samma böcker som hon. Plötsligt kommer hon också försent till möten och offentliga sammankomster för att hon är mitt uppe i ett bra kapitel i den bok hon just håller på med. För en äkta bokfanatiker som jag är det den perfekta boken och jag skrattade gott åt vissa delar av den.

2 kommentarer:

  1. Det här låter lovande. Håller den hela vägen? Bra till sista sidan?

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag att den var. Boken är mer smårolig än fantastisk, men läsvärd.

    SvaraRadera