Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 1 januari 2010

famljekrönika från Östersund

Så här den första dagen på det nya året tänker jag inte bidra med någon lista över årtiondets bästa böcker, nej, inte ens förra årets bästa litteratur. I stället känner jag mig inspirerad att tipsa om en serie böcker som utspelar sig i Östersund med omnejd. Eva Swedenmark och Annica Wennström har skrivit en serie böcker om en familj och deras liv. Böckerna innehåller kärlek och svek, hat, lycka och olycka. Dessutom får man goda matrecept lite här och där. Historien börjar med Liselotte och hennes man Mario och deras familjerelationer. De driver resturangen La Stella, har en fin villa och två välartade barn. Men som det ofta är så är deras liv inte så enkla och perfekta när man börjar skrapa på ytan. När det visar sig att Mario varit otrogen med Liselottes bästa vän så raseras tillvaron för familjen och deras närmaste. Man får följa de olika personernas syn och tankar på allt som händer och det visar sig förstås att ingenting är svart eller vitt. Livet går också vidare och nya saker inträffar. Böckerna heter:
"Vinbär och vemod"
"Smultron och svek"
"Lingon och lust"
"Hallon och hat"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar