Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 22 januari 2010

Vampyrer

Jaha, så var det fredag igen! Jag fick förmånen att följa med en av mina klasser till skolbiblioteket igår. Jag älskar verkligen detta bibliotek och atmosfären där. Den inbjuder verkligen till läsning. När jag är där med eleverna går jag mest runt bland hyllorna och pustar lite förnöjt. Jag är redan kompis med kvinnan som har hand om det hela. Vi är nog lite besläktade själar (som Anne på Grönkulla skulle ha sagt...)

Så fort jag har en ledig stund läser jag nu "Om jag kunde drömma" av Stephenie Meyer. Det är nästan så att jag önskar att jag vore tretton år och läste den, vid den åldern hade jag bara älskat den! Nu, vid min ålder, är jag fascinerad, men riktigt på samma sätt blir det förstås inte. Egentligen förstår jag inte vad som gör att jag måste läsa den. Det handlar om en 17-årig tjej som blir kär i en vampyr. Innan jag började läsa så tyckte jag att intrigen inte lät så intressant.Tanken med att läsa den från början var att jag ville veta vad alla eleverna pratade om. Men, så är det, ibland fastnar man i de mest konstiga böcker. Den är lättläst och det är ju lite spännande med en godhjärtad vampyr. "Dracula" av Bram Stoker var också en bra bok, men där är det ju ingen tvekan om att vampyrer är genomonda. Det är i alla fall ljusår mellan "Igelkottens elegans" och den här. Om man ska vara intellektuell och litterär så är det förstås den förra som gäller. Men jag har varnat er, jag läser allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar