Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 4 mars 2022

Marsdikten 2022

I julas såg jag dokumentärserien om Evert Taube på svt, en gubbarnas gubbe, men samtidigt en mycket viktig kulturpersonlighet som varit med och skapat bilden av vår identitet som svenskar.

Jag har, som så ofta, snöat in och vill veta mer. På bokrean köpte jag en bok med brev som Evert skrivit men den har jag inte hunnit läsa. Däremot läser jag "Evert Taube Dikter", en bok med dikter samt andra texter av Taube. Jag får väl säga att det är spridda skurar, allt från hans mest kända texter till fylletexter han skrivit på morgonkvisten vid sitt stambord på Den Gyldene Freden. Fylletexter skrivna på morgonkvisten ska man eventuellt aldrig trycka i en bok, men det är min personliga åsikt.

Den gode Evert har trots allt skrivit en hel del läsvärt och vackert och därför blir månadens dikt 

Som stjärnor små...


Som stjärnor små

på himlen blå

de vinka till varann,

så gör du och jag, min vän, för kärleken,

emellan mig och dig.

 

Som bäckar små

i jorden gå

igenom djupan dal,

så gå du och jag, min vän, till kärleken

emellan dig och mig. 

 

Små skyar små

på himlen blå

de flytta till varann,

så flyr du och jag, min vän, till kärleken

emellan mig och dig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar