Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 18 oktober 2013

Så jerkar vi lite igen...

Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva?

Min absoluta favoritförfattare just nu är Melina Marchetta. Hon är en australiensk ungdomsförfattare som har skrivit sju böcker (om jag inte minns fel) varav två finns på svenska; "Jellicoe Road" och "Francesca". Marchetta har en berättarstil som gör att det inte går att sluta läsa. Båda hennes böcker, som jag läst fick mig att gråta och skratta och jag kände själen sjunga. Vad som gör det så bra kan jag inte förklara, men jag önskar hett att jag skulle kunna åstadkomma något liknande. Jag tipsar folk jämt och ständigt om hennes böcker och tycker att det är synd att många inte läser henne på grund av att det är ungdomsböcker. Man går miste om en fantastisk läsuppleve när man nobbar henne.

En annan författare som jag måste beundra är J K Rowling. Sedan Harry Potter dök upp i bibliotekshyllorna så har en massa pojkar kommit igång att läsa böcker. Som lärare kan jag bara tacka och buga, Hon har ju också banat väg för en hel genre som faktiskt gör att barn läser på ett helt annat sätt än de gjorde tidigare!

6 kommentarer:

  1. Rowling är helt klart skicklig och Marchetta låter spännande.

    SvaraRadera
  2. Jag tillhörde de (få?) som inte var så förtjust i Jellicoe Road faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Melina Marchetta hade jag nog tänkt att läsa någon gång.

    SvaraRadera
  4. Älskade Jellicoe Road (och Harry P förstås), får se till att läsa fler av henne.

    SvaraRadera
  5. Rowling är en favorit hos mig också!

    SvaraRadera
  6. Rowling, absolut. Marchetta har jag inte läst men Jellicoe Road skall läsas nu under hösten. Skall bli spännande!

    SvaraRadera