Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 26 oktober 2013

Bricken

Det är en lugn och skön lördagseftermiddag. Jag startade dagen med att klippa mig och sedan gå lite ärenden  på stan, ingen dum start på dagen. Nu är det nystädat här, mina pojkar har cyklat iväg till affären och jag har plötsligt en kvart då jag kan göra vad jag vill ,eller ingenting. Vi ser fram emot kusinbesök om ett par timmar. H har väntat sedan i torsdags...

Jag blev så inspirerad av mitt eget blogginlägg i torsdags att jag tog mig själv på orden och satte igång med fjärde delen i serien om Bricken; "Amerikauret" av Vibeke Olsson. Bricken är nu trettio år, har sex barn med Natan och kämpar mot fattigdom och Natans perioder då han inte kan låta bli att dricka. Det handlar om fackföreningar, trösten i religionen och livet i stort och smått. Jag undrar just vad Bricken skulle ha sagt om samhället idag. Allt det hon och människorna runt omkring henne kämpade för; rösträtt, rätt att organisera sig i fackförbund, mat och drägligt husrum håller vi på att ta bort. Och det har inte gått mer än drygt hundra år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar