Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 30 januari 2012

Engelsk grammatik



Min familj är mitt inne i en virvelvind, så känns det. Det är nytt jobb för T, husvisningar som vi springer på, trotsig två-snart treåring med järnvilja, jobb, studier, planering av påskbiljetter, fyrtiokalas och sedan allt det gamla vanliga stöket. Ibland på morgnarna känner jag efter om jag inte har lite lagom mycket ont någonstans så att jag skulle kunna få vara hemma en dag, titta på dåliga tv-program och hasa runt i mysbyxor. Men nej då, det händer aldrig. Idag har jag tid på eftermiddagen för att plugga men har tagit hem H för han är så snuvig. Det är mysigt men med studierna blir det inte mycket av... Och det är svårt att koppla av när man har uppgifter hängande över sig.


Okej, nu har jag frossat en liten stund i hur synd det är om mig. Efter det kan jag väl erkänna då att vi har det rätt så bra. Snart är det sportlov,det är ganska kul att kolla på hus och jag tycker att det ska bli kul att fira T på hans fyrtioårsdag i helgen. Eftersom han aldrig läser min blogg så kan jag avslöja att vi ska ha överraskningsparty för honom...


Jag jobbar nu med "Rediscover Grammar" av David Crystal. Det är nog det närmsta jag någonsin kommit i att tycka att grammatik är roligt. Crystal har en förmåga att beskriva de olika reglerna (eller språkliga verkyg, som min lärare på kursen säger) så att man faktiskt förstår mönstren och det trots att det handlar om engelsk grammatik... Om jag nu inte hade Pingu så högt i bakgrunden som distraherar mig så skulle det gå supersnabbt att ta sig igenom den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar