Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 3 januari 2012

På engelska



Vi fortsätter att fira det nya året med kusinlån. Idag har vi I:s storebror här och det är mycket roligt. Tempot har varit högt och nu så här i slutet på dagen varvar vi ned med Spöket Laban-film.

Min engelskkurs har inspirerat mig att läsa barnlitteratur på engelska. Nu efter jul tänker jag ha "Oliver Moon and the Dragon Disaster" av Sue Mongredien som högläsningsbok. Det är en mycket lättläst historia, i sex kapitel, om den unge trollkarlen Oliver Moon som råkar ut för diverse knasiga äventyr. En av fördelarna med boken är att det är tydliga bilder på nästan varje sida vilket förenklar för eleverna att förstå handlingen. Usborne Children Books heter förlaget som ger ut denna och många andra bra barn- och ungdomsböcker. Det finns en hel rad med böcker om Oliver Moon och han har också en egen hemsida där man kan läsa mer om böckerna och pyssla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar