Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 31 januari 2012

Man ska akta sig för vad man ber om, det är uppenbart... Jag önskade mig en hemmadag och vips, så fick jag det. Fast det är inte så vidare kul ändå. H är förkyld och har hosta och är inte alls på topp. Så vi är hemma idag. Det har varit sagoböcker, Pettsson och Findus, legobygge och soffmys.
Nu har H kraschat i soffan och jag ska planera morgondagens skolarbete alldeles strax.

När jag hälsade på min vän A förra veckan fick jag en bok av henne som jag nu läser. "En gåtfull vänskap, skriven av Yoko Ogawa. Det är en vemodig, vacker berättelse om den unga, ensamstående mamman som börjar arbeta som hemhjälp hos en matematikprofessor som hon kallar Doktorn. Doktorn var med om en bilolycka för 17 år sedan och fick då en hjärnskada som gör att han endast minns 80 minuter bakåt. Allt som hänt efter olyckan glömmer han bort. Hans liv består nu av en massa små lappar som han nålat fast på kläderna för att komma ihåg. För den unga kvinnan och hennes tioårige son öppnas en ny magisk, matematisk värld och de lär sig vad det innebär att leva i nuet.Till och med jag, som mycket sällan ser det vackra i matematiken, dras med och får en glimt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar