Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 2 januari 2023

Utmaning-klassiker

2023 har jag tänkt ska bli listornas år! Jag vill ta tag i de där böckerna som jag har grunnat på och velat läsa länge. Däremot har jag ingen deadline. Tanken är att listorna ska kunna följa med under flera år men att jag vill få en överblick och påminnas om böcker. Att jobba på bibliotek innebär att man ständigt möter ny och spännande litteratur och man hinner aldrig komma till godbitarna som är lite äldre. Vissa av böckerna har jag läst tidigare men känner att det är dags att ta  en vända med dem igen. Ibland är det en författare, ibland en speciell titel.

Så här kommer den första listan; Klassiker!

*    (Marcel Proust)

*     På västfronten intet nytt (Erich Maria Remarque)

*    (Vilhelm Moberg)

    (Selma Lagerlöf)

*    (Moa Martinsson)

*    Lilla huset på prärien-serien (Laura Ingalls Wilder)

    Anne på Grönkulla-serien (L.M. Montgomery)

*    (Stig Dagerman)

*    (Jane Austen)

*    (August Strindberg)

*    Rapport från en skurhink (Maja Ekelöf)

*    Emely Bronté

*    Dorian Greys porträtt  (Oscar Wilde)

*    (Doris Lessing)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar