Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 13 januari 2023

Sammanfattning av 2022

Listan på lästa böcker blev ovanligt lång i år. 124 böcker men då får man förstås komma ihåg att det blev en hel del seriealbum och noveller vilka ju är snabblästa.

Typiskt nog lyckades jag ovanligt dåligt med att täcka in författare på så många bokstäver som möjligt. Så, den enda utmaningen jag gav mig själv missade jag. Men, jag avslutade "Sagan om Isfolket" och den extremt tjocka biografin om Selma Lagerlöf; Anna Karin Palms bok "Jag vill sätta världen i rörelse".

Tyvärr blev det inte så många biografier som jag hade tänkte mig och inte enda bok på engelska. Däremot har jag hittat tillbaka till poesin vilket glädjer mig mycket. Instagramkontot Lyrikbänken är en outsinlig inspirationskälla.

När jag behöver lite tröst och uppmuntran så läser jag dikterna på min egen blogg också och ser ofta nya saker i dikterna. Jag har ju förstås valt dem för att de talar till mig men de växer ofta över tid på något konstigt sätt.

Detta år blir det ingen alfabetslista även om jag, som alltid, försöker variera författare och genrer. De senaste åren har det blivit oproportionerligt mycket feelgood men det har nog mycket att göra med att jag känt mig trött och ur fas av olika anledningar. Livet har inte känts så kul alla dagar och då är det mycket skönt att kliva in i en varm och gosig bok som man vet slutar bra.

Jag har redan delat två listor med utmaningar inför framtiden. Men som jag skrev förut, jag har inget krav på att bli färdig det här året utan det är mest en påminnelse om riktningen på läsningen på sikt.

Under våren kpmmer jag att delta i två bokcirklar på huvudbiblioteket och jag har lånat den första boken redan. Men det berättar jag mer om senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar