Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 4 juni 2012

"Den amerikanske pojken" av Andrew Taylor utspelar sig i 1800-talets England. Berättaren, Thomas Shield, är lärare på en internatskola. Han hjälper en av pojkarna, Charles Frant, när han blir terroriserad av ett par andra pojkar och blir på så sätt indragen i familjen Frants angelägenheter. Shield blir mycket förtjust i Mrs Frant och har inget emot att vara i närheten av familjen. Men snart inträffar hemskheter och Shield upptäcker att han syltat in sig i en olycklig röra. Jag vet inte om jag ska kalla det här en deckare. På sätt och vis är det det, men ändå inte. Jag blir inte så fast i historien som jag skulle vilja och som jag brukar bli av en bra deckare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör det. Charles Frants ende vän på internatskolan heter förresten Edgar Allan Poe och ja, det är författaren det syftas på. Det är för övrigt han som är den amerikanske pojken. Fast än så länge, i alla fall, så har han inte haft någon särskilt framträdande roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar