Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 1 maj 2011

Bokbloggsjerka

Har du någon du kan diskutera böcker med IRL? Berätta lite om henne/honom?

Jag har, tack och lov, flera stycken som jag kan diskutera böcker med. Mina föräldrar, syskon och vänner är bokläsare i olika grad och jag pratar böcker då och då med dem. Sedan är jag nog rätt bra på att nosa rätt på vilka jobbarkompisar jag kan diskutera böcker med också. En bra bok vill jag gärna diskutera, dåliga också för den delen. Jag älskar att få nya infallsvinklar på det jag läst och böcker är en outsinlig källa till diskussioner. Jag tycker att jag lär känna människor bra genom att höra hur de resonerar och man märker rätt snart vilka som man känner en gemenskap med.

I somras ägnade vi en hel kväll åt att diskutera "Lappskatteland" av Annica Wennström t ex. Det är en lite taffligt skriven skönlitterär bok om konflikten mellan samerna och nybyggarna i Lappland. Det var en bok som väckte många tankar hos mig, min pappa och mina systrar. Vi kommer från trakter där det här problemet lever kvar än idag. Jag hade flera samer i min klass på högstadiet och vet hur svårt det var för vissa av dem med deras identitet och självkänsla. Min pappa är rolig att analysera böcker med eftersom han ofta roar sig med att inte hålla med, på pin kiv (fast det förnekar han säkert om han läser det här...)

1 kommentar:

  1. Det ska finnas ngn som gillar att säga emot - diskussionerna blir liksom bättre :-)

    SvaraRadera