Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 5 maj 2011

Kung Henry





Jag säger bara det, hur klarade man sig innan man hade internet och projektor i taket...?
Idag har jag påbörjat mitt dikttema med klassen. Jag berättade redan i fredags att det var på gång och på en sekund hade fem killar suckat
-Åh nej, inte dikter!
Jag tog det som en utmaning. Hur ska jag få dessa killar att tycka att det här blir kul?
Eftersom jag bor i Uppsala så blev det rätt naturligt att inleda temat med Kung Henry, en Uppsalakille som rappar så man blir helt yr. Jag har aldrig sett honom live, utom då jag mött honom på stan, men han är en rätt välkänd Uppsalaprofil som jag tror blivit mest känd då han deltagit i Poetry Slam.

Klassen fick se och höra ett uppträdande med honom på Youtube som heter "Inte kul längre". En dikt, eller vad man nu ska kalla det, på fyra minuter som handlar om honom själv och varför han blivit den han är.
Introduktionen lyckades och speciellt fotbollspojkarna tyckte att det var coolt. Sedan skrev alla sina egna dikter och jag kan gå hem idag och känna att det varit en gulddag! Gulddagarna är rätt sällsynta emellanåt.

1 kommentar: