Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 23 maj 2011

Högläsning och dikter

Förra veckan hände det som nästan varje år inträffar...När det är några veckor kvar tar högläsningsboken slut! Mina elever är så vana vid högläsning så de kräver, i princip, att få sin dos varje dag. Jag tycker själv också att det är en sådan gemytlig stund på dagen då nästan alla plockar fram en frukt och jag läser.

Jag funderade på hur jag skulle göra. Man vill ju inte börja på någon spännande bok som man sedan måste lägga bort tills i augusti. Så var jag med ett par dagar och rättade svenska nationella prov och då kom jag på hur jag skulle lösa situationen.
Nu läser jag noveller för klassen!

Samma dag som jag fick idén gick jag till biblioteket och hittade två böcker, dels "Förlåt och andra noveller" av Michelle Magorian, dels noveller skrivna av elever i år 5-9 som deltagit i en skrivartävling.
Jag tror att det är nyttigt för eleverna att höra kortare berättelser eftersom formen påminner om de uppsatser vi vill att de ska skriva i skolan. Min tanke är också att vi ska diskutera olika typer av historier som en inspiration till deras eget skrivande. Nu är det ju inte mycket kvar av det här läsåret men min plan är att fortsätta på det här temat i höst.

Vi har annars jobbat hårt med våra diktböcker. Det har blivit mycket fina böcker, tillverkade enligt konstens alla regler, som är fyllda med barnens egna dikter. Jag har tänkt att ni ska få se exempel endera dagen på ett par böcker. Men tills dess bjuder jag på en dikt, som från början var tänkt att bli en Haiku, skriven av en av mina fotbollskillar. Från början var han högst motvillig till diktskrivande och sedan slog han till med den här, som jag tycker mer och mer om för varje gång jag läser den. (Jag har fått hans tillåtelse att visa den i bloggen...)
Varsågoda!



Påfågeln äter

blomman som

solen skiner på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar