Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 12 augusti 2010

Fantasy

Imorgon är det fredag, tjohooo!!!
Det har varit en riktigt bra dag på jobbet idag, med en intressant föreläsning.
Ända sedan i tisdags morse, min första dag på jobbet, har Barack Obama varit på rymmen...Så blir det när man går hemifrån före resten av familjen. Det hinner hända saker då. Tack och lov så fick jag för mig att göra en djupdykning, med en mycket intresserad publik, ikväll under bokhyllan i sovrummet och där var den! Så ikväll kan jag läsa en stund innan jag somnar.

För rätt många år sedan gjorde jag ett riktigt fynd på det årets bokrea, nämligen "Avalons dimmor" av Marion Zimmer Bradley. Det är en riktig tegelsten, omöjlig att läsa i sängen om man inte har styrketränat en termin först, men väldigt spännande. Boken bygger på myten om kung Arthur och riddarna runt runda bordet. Men huvudpersonen i den här boken är Morgaine som blir prästinna. Det är en fantasyroman som handlar om kampen mellan olika religioner och synsätt. Det finns ytterligare två romaner i serien , även de är rejäla tegelstenar. De heter "Albions skogar" och "Avalons härskarinna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar