Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 5 augusti 2010

Tantsnusk...?

Nu är allt som vanligt igen! Det är lika trångt och mysigt på morgonen som det ska vara och man måste hålla i sin morgonmacka ordentligt om man vill ha den kvar. Precis när jag skrev det så kom en mallig ettåring med en stulen brödbit som han lyckats komma åt från köksbordet.

Mitt boktips idag är lite av en "tantsnuskbok" (det är kanske bara i min familj som vi använder den termen?). En typisk tantsnuskbok handlar om kärlek och gärna om sex, fast boken jag ska berätta om idag innehåller bara kärlek. Strålande exempel på denna typ av litteratur skrivs av Jackie Collins och Danielle Steele. Men det finns också många författare som inte är riktigt lika tantiga och snuskiga och som jag själv föredrar, t ex Norah Roberts och Catherine Cookson.

"Försoningens stund" av Margaret Pemberton handlar om den unga Rosie som växer upp med sin familj i en välbeställd miljö på 1800-talet. Hennes morfar är en mycket rik ägare av en tygfabrik men eftersom mamman valt att gifta sig med en fattig arbetare så har han sagt upp bekantskapen med henne och hennes familj. Familjen har arbetat sig upp, trots allt, och pappan är numera chef för en annan tygfabrik.
Naturligtvis händer det något som ruskar om familjens tillvaro och som ställer till det.Boken svämmar över av romantik och Rosie är en äkta hjältinnna som inte låter några svårigheter förstöra för henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar