Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 20 december 2019

Så var det jullov....För en del...

Stämningen är på topp! Jullov för skolbarnet och hans farbror. Daniele Lama i julkalendern är äntligen avslöjad. H spelar något dataspel på tv:n. Kaninen lördagsmyser förnöjd på vardagsrumsmattan och jag laddar för att åka på jobbet om en timme.
Att jobba på lördagar ger en tudelad känsla. Det känns jobbigt att ställa sig i ordning, hoppa på cykeln och ta sig till bussen. Men när jag väl är där så brukar det gå bra och till och  med vara mysigt. De låntagare som kommer in på lördagarna har sällan bråttom vilket ger en gemytlig känsla.
Efter jobbet, i eftermiddag, ska vi på glöggfika hos min syster. Barnen ska byta julklappar eftersom vi inte firar julafton tillsammans i år.
Resten av helgen lär nog gå åt till julmatsförberedelser, julkortsskrivande och julklappsförberedelser. I år slår jag alla rekord i att vara oförberedd inför julen. Det har aldrig hänt förut att jag inte fått iväg julkorten i tid till exempel. Nu ligger de på mitt skrivbord och skäms. Men vi har jobbat så mycket i december och det har varit så mycket som hänt på helgerna att vi helt enkelt inte hunnit.
Men, jul kommer det att bli vilket som och det är skönt att veta.
När julaftonen är avklarad ska vi bara lulla runt och slappa; läsa böcker och spela spel. Jag längtar!

Apropå lulla runt så läser jag för tillfället Rebecka Åhlunds biografi "Jag som var så rolig att dricka vin med". Det är en extremt sorglig historia, men samtidigt hoppfull, om hur hon som 40-åring till sist erkänner för sig själv och andra att hon är alkoholist. Då har hon varit full i stort sett varje dag i flera år. Hon tvingas inse att hon skadat sina barn känslomässigt, att hon gjort en massa saker hon inte ens vetat att hon gjort och hon tvingas att ta itu med all den ångest och alla andra känslor hon förträngt genom att dricka. Rebecka Åhlund skriver också om hur genomsyrat hela samhället är av drickande. Nu bor hon i London och där verkar det som att i vissa kretsar, åtminstone, dricks det vid alla tillfällen, till och med på barnkalas. Men visst känner jag igen det där. Ska man fira eller ha trevligt så ingår ofta alkohol på något sätt. Boken väcker många tankar och lite ångest också över hur lätt det är att halka iväg på fel väg. Och så här inför jul och nyår kan man ju inte låta bli att tänka på alla barn och ungdomar som påverkas av föräldrarnas drickande.

Bildresultat för rebecka åhlund bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar