Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 31 augusti 2014

Brasse




Vad det kändes sorgligt igår att läsa att Brasse har dött! Han, Magnus och Eva lärde mig läsa en gång i tiden och jag klassar fortfarande "Fem myror är fler än fyra elefanter" som ett av de bästa tv-programmen i mitt liv. Idag finns många pedagogiska program som ska lära våra barn siffror och bokstäver men jag vet inget som är så bra och som påverkar så många som "fem myror" gjort. De var en så bra trio. Även om det var flera inblandade förstås så var det just de där tre som gjorde det.Och nu är det bara Magnus kvar. Eva dog i cancer, vill jag minnas, för länge sedan. Sedan har Brasse förstås gjort en massa andra bra saker också.

Eftersom det pågår ett komplicerat legobygge här i huset så har jag hunnit se första delen i en ny serie på svt play. Programmet heter "Det blodröda fältet" och handlar om några frivilliga sköterskor på ett fältsjukhus 1915. Första delen var både spännande, sorglig och innehöll snygga klänningar. Lovar gott inför de övriga fem avsnitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar