Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 5 september 2014

Nu jerkar jag!

Näe, nu måste jag jerka!
I så många veckor har det inte blivit av men nu så...
Veckans fråga lyder
Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

En bra bok kan hålla mig uppe hur länge som helst. Är den riktigt bra måste jag läsa ut den om det så innebär att jag inte hinner sova alls. Det gör att jag ibland inte ens börjar läsa på kvällen om jag vet att jag måste kliva upp tidigt dagen efter. Däremot, är det en mindre bra bok så händer det  med jämna mellanrum att jag vaknar av ett vasst bokhörn på näsryggen, det kan göra ganska ont, tro det eller ej. Och då är det lika bra att sluta läsa för då minns jag ändå inget av det jag läst dagen efter.

11 kommentarer:

  1. Jag kan definitivt inte somna ifrån en bok.

    SvaraRadera
  2. Förr, för så där en 30 år sedan, kunde det hända att jag låg och läste fram till småtimmarna, men nu funkar inte det längre. Eller jag funkar inte utan sömn.

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart med böcker som håller en vaken, jag har dock aldrig somnat i en bok än så länge. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag vill i alla fall läsa upplösningen i ett sträck så då händer det att jag sparar den till nästa dag och börjar på en ny bok på kvällen istället :)

    SvaraRadera
  5. Ganska meningslöst att läsa när man ändå inte vet vad man har läst :.

    SvaraRadera
  6. Nej läsa halva nätter fixar jag inte då är jag ett vrak dagen efter,

    SvaraRadera
  7. För mig finns det en gräns när jag blir för trött!

    SvaraRadera
  8. det händer att jag gör som Johanna och sparar slutet på en bok till nästa dag och börjar på en ny i stället. det går om man anstränger sig

    SvaraRadera
  9. Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening. det känns ovant och skumt...

    SvaraRadera