Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 24 augusti 2014

Igår ett trevligt fyraårskalas i Stockholm  med god middag. Idag landet med trädhuggning på agendan. Det hela började med att jag skulle ansa syrènhäcken vi har och rätt snart visade det sig att en gren blivit en aning förvuxen och utvecklats till ett träd. En timmes jobb blev det och jag fick användning av både sekatör och såg. Under tiden satte killarna ihop den nyinköpta studsmattan. Och resten av dagen hoppade H. Eftersom han tyckte det var trist att hoppa själv så har jag, hans far och farbror också hoppat. Vi vuxna som turats om att hoppa kommer nog att få lite träningsvärk, till skillnad från H som hoppade hela tiden utan att bli det minsta trött. Tänk om man hade toppformen som en femåring.

"Ryssar är sådana som gillar björkar" är en mycket sorglig historia som handlar om religion, utanförskap, vänskap, kärlek och politik. Masja är en trasig människa som försöker leva sitt liv trots de upplevelser hon haft. Hur överlever man ett krig och folkmord? Vad blir man för människa efter att ha överlevt? Hur bemöter man rasism och främlingshat utan att gå under? Jag vill inte avslöja alltför mycket av handlingen, men boken är högst aktuell idag och trots att den utspelar sig i Tyskland så hade det lika gärna kunnat vara Sverige. En mycket läsvärd bok som jag kommer att grubbla på en lång tid framöver och varmt rekomenderar även om man får lite ont i magen av den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar