Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 22 augusti 2014

Lördag morgon och vi sitter och morgonmyser. Lördagsmorgnar är trots allt bäst när man jobbat och slitit hela veckan.
Resultatet av mitt grävande i bokhögen blev "Ryssar är sådana som gillar björkar" av Olga Grjasnowa. Det handlar om Masja. Hon och hennes föräldrar har flytt från Azerbadjan på grund av krig och bor nu i Tyskland. Mamman ger pianolektioner och pappan sitter hemma, är arbetslös och har gett upp. Masja är tolk och pluggar språk. Än så länge har jag inte hunnit så långt så vissa detaljer är fortfarande lite oklara. Men jag har förstått att det här är en bok som kommer att stanna i tankarna efteråt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar