Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 19 februari 2014

Zombies

Vilken ljuvlig februarionsdag det har varit idag! Ytterligare en dag med strålande sol, någon minusgrad och vintervitt. Vi har sparkat runt sjön och fikat hos min faster och jag kände hur livsandarna vaknade av ljuset, den friska luften och av att vara ledig.
Jag har läst en äkta tonårsfantasy, nämligen "Alice i Zombieland" av Gena Showalter. Det handlar om Alice som bor med sin pappa, mamma och åttaåriga lillasyster Emma. Pappan har med åren blivit konstigare och konstigare plus att han dricker för mycket. Han lider av paranoia och låter ingen i familjen gå utanför huset efter mörkrets inbrott för då kan "monstren" ta dem.  På Alice sextonårsdag övertalar hon föräldrarna att de ska åka och se en föreställning där Emma uppträder, en händelse hon länge ska ångra. Det visar sig att fadern haft fog för sin oro och på hemvägen händer det fruktansvärda som förändrar Alice liv för all framtid.
Det är min elvaåriga systerdotter som har lånat ut den här boken åt mig och jag förstår varför hon gillar den. Den innehåller allt jag själv kunde önska mig i slukaråldern; spänning, kärlek, kompisar, magi. Som vuxen tycker jag väl att den inte är det mest fantastiska jag upplevt. Jag retar mig på de illa dolda, mycket amerikanska pekpinnar som dyker upp här och där, inget sex före äktenskapet och om man vill vara en god människa ska man gå i kyrkan varje söndag och sådant. Pekpinnar och sensmoral kan vara helt okej, men jag tycker att man kan peta in dem lite snyggare än så här.
Nej, nu ska jag hugga in på något som jag tror kommer att berika min själ desto mer, nämligen Josefine Sundströms "Boel och Oscar"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar