Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 14 februari 2014

bloggjerka

Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Fördelarna med att vara slav under böckerna är att jag aldrig blir irriterad om en person, buss eller annat är försenad, jag hinner bara läsa lite mer. Jag har aldrig tråkigt, det finns alltid en bok som väntar. Det är aldrig svårt för mig att sätta mig i andra människors situation eftersom jag är van att kliva in i bokkaraktärernas liv. Det kommer aldrig att ta slut på bra böcker.

Den stora nackdelen är att min familj blir lite upprörd emellanåt när jag bara måste läsa klart en bok i stället för att umgås. Jag har också en känsla av stress när jag ser min "att läsa-lista" och inser att det inte finns en chans i universum att jag kommer att hinna med hälften av alla bra böcker jag vill läsa.

Mitt tips på mer tid är väl att läsa samtidigt som man lagar mat, när man badar, promenerar och så. Jag har tränat upp förmågan att koncentrera mig trots storm, busliv på bussen, pratglada kollegor, lekande barn, galna, tjoande människor på tv:n...

2 kommentarer:

  1. Jag gillar tanken på att det alltid kommer att finnas böcker att läsa. En flod som aldrig sinar.

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt att bli stressad av bokskatten som bara ligger och väntar på att bli läst. Motsatsen hade stressat mig betydligt mer ;)

    SvaraRadera