Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 2 februari 2014

Jag är mycket förtjust Jonas Hassen Khemiri, särskilt efter att ha sett honom praoa i litteraturprogrammet Babel. Inte förrän nu har jag läst något av honom, men det ger mig samma känsla av språkglädje som i tv-inslagen. I allt jag läser känns det som att han leker med ord och språk, samtidigt som han har ett budskap.  "Invasion!" består av noveller, kåserier och pjäser. Nu är det så att jag har svårt att läsa pjäser. Det är en form som inte passar mig överhuvudtaget och även när handlingen är bra så fastnar jag och tycker det är jobbigt. Tyvärr blir det så också i den här boken. Men det handlar mer om manusformen än om innehållet (som för övrigt är bra). Min favoritnovell är "Vanya vet", berättelsen om vaktmästaren som kan allt, vet allt och ger pojkgänget tillträde till en hemlig och vuxen värld. Men, som vanligt varar inget för evigt och bilden av världen förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar