Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 23 december 2011

God jul på er alla!

God jul på er alla!
Jag hoppas att ni får många hårda bokpaket och tid att läsa allt ni vill...Här har vi julstökat hela dagen, städat, slagit in paket och skrivit de sista julkorten(vilket förstås är ungefär en vecka försent men vad gör man?)
Igår kväll avslutade jag "Gåvan" av Cecelia Ahern, hon som skrev "P.S. jag älskar dig". Den här boken handlar om den framgångsrike Lou Sufforn som alltid prioriterar sitt jobb framför sin familj. Han bryr sig igentligen inte om någon annan än sig själv trots att han har en fantastisk fru och två fina barn. En morgon stannar han av någon outgrundlig anledning och börjar prata med en tiggare utanför kontoret, Gabe. Efter att ha pratat ett tag ger Lou Gabe jobb som postutdelare på kontoret. Det visar sig att Lou blir mer påverkad av det beslutet än vad man kan tro.

Jag tyckte om "P.S jag älskar dig", men den här boken är bara för mycket. Cecelia Ahern försöker banka in sitt budskap på ett allt annat än sublimt sätt. Lou blir en helt orealistisk figur och jag lyckades inte känna någon empati med honom då han inte kändes som en trovärdig person. Slutet var så snyftigt och sirapssött att det kändes som om jag badade i klet. Läraren på min skrivarkurs sade att vi ska akta oss för att vara för tydliga med vårt budskap eftersom läsaren inte vill få sensmoralen skriven på näsan. Efter att ha läst den här boken förstår jag precis vad hon menar.

2 kommentarer:

  1. Hej, det verkar som om min första tackkommentar försvunnit (eller aldrig kommit fram).

    Tack så mycket för böckerna och det andra och även om de i sig redan fanns i mitt bibliotek så tänkte du ju väldigt rätt vad gäller min boksmak. Jag ska nog läsa om Brev till en bokhandel snart; det känns som om det är på tiden - och en väldig skillnad mot dagens internetshopping...

    Nuönskar jag dig en riktigt god jul och ett gott nytt år med mycket läs- och skrivtid!

    SvaraRadera
  2. Åh, intressant bok av Linda Olsson där till höger. Jag älskade Nu vill jag sjunga... så den där boken måste jag kolla upp! :-)

    SvaraRadera