Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 21 mars 2011

Hemma igen...

Så var vi då hemma igen, efter en härlig vecka!. Jag överdrev nog lite när jag skrev att jag skulle hata Sun wings semesterparadis om inte H fanns. Däremot skulle jag förmodligen tycka att det var lite tråkigt. Vi har i alla fall njutit varje sekund av den här veckan!

Vi kom hem vid midnatt och idag har jag och H varit hemma och packat upp och vilat.

Förutom Elisabeth Noble så hann jag också läsa den historiska romanen "Den första hustrun" av Philippa Gregory. Den handlar om Henrik den VIII:s första hustru, Katarina, eller Katalina som den spanska prinsessan hette när hon kom till England. Redan när hon var tre år trolovades hon med Henriks äldre bror Arthur och 1501 gifte de sig. Men redan efter ett halvår dog Arthur hastigt och plötsligt hade Katarina förlorat sin livsuppgift. Därefter började kampen för att trots allt, mot alla odds ändå bli Englands drottning. Romanen är en blandning mellan fakta och fantasi och det är en spännande historia om en kvinna som vägrade låta sig styras av andra utan tog kommandot över sitt eget liv, i den mån hon nu kunde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar