Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 15 juni 2010

Böcker som aldrig tar slut...

Det är tisdagkväll, T är på skjutbanan, H sover och jag funderar över min sommarlovslista. Måste läsa ut "Mobius Dick" nu så att jag får sätta tänderna i något annat. Jag har fortfarande inte tagit mig igenon "Snö" av Orhan Pamuk heller. T påstår att jag hade med mig den, påbörjad, i boet redan när vi träffades. Ajaj, säger jag då. Det är ju ett tag sedan. Kanske bäst att läsa färdigt den. Vissa böcker är rent hopplösa att avsluta och det är som en förbannelse när man har ett inre tvång att läsa klart böcker... H brukar lite då och då bläddra i "Snö" och sedan tala om för mig att den skulle vara mycket bättre på rim och med några fina djurbilder, gärna en "ka"(katt).
Jag släpade i åratal runt på "Baltasar och Blimunda" av José Saramago. Tre flyttar lyckades den hänga med på innan jag en dag dammade av den, svor för mig själv att nu fick det vara nog, och läste ut den. Det lustiga var att den egentligen inte var dålig, bara svår att ta sig igenom.
"Mobius Dick " är rätt lättläst men jag är inte säker på att jag fattar alla detaljer vilket gör mig frustrerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar