Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 19 juni 2010

En ko med drömmar


Jag vet inte vad det varit den här veckan, men läst har jag inte hunnit... Eller, ja, "Mamma Mu", "Petter och hans fyra getter och "Nicke Nyfiken" har jag förstås plöjt igenom ett antal gånger, men det räknas inte riktigt tycker jag. Dagarna svischar förbi och så fort jag lägger mig med min bok på kvällen så somnar jag. Det är rent hopplöst.

H har fått en lustig kobok av sina kusiner. Den heter "Kossan Gloria" av Paul Maar. Den handlar om kossan Gloria som så väldigt gärna vill bli dansös eller sångerska. Men hon har en förskräcklig sångröst och hon är extremt stor och klumpig så dansplanerna lyckas inte så bra heller. Efter att ha blivit utskrattad av de andra korna och tjurarna så beger hon sig till de klumpiga flodhästarna. Där tycker de att hon är en underbart graciös ko. Så allt slutar lyckligt. H missar alla de fina nyanserna i berättelsen, men han gillar alla kor som är med och det är ett fasligt muande när vi läser.

1 kommentar: