Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 18 maj 2010

Sorglig pappa-berättelse

Idag tänkte jag tipsa om en sorglig och humoristisk bok som man får lite ont i magen av. "Pappadagar i råttans år" av Daniel Möllberg, är berättelsen om hur det är att vara frånskild, varannanvecka-pappa med två små pojkar. Jag får ont i magen därför att Alexander, som huvudpersonen heter, lider så fruktansvärt mycket. De veckor då barnen är hos mamma är en enda lång väntan på att de ska komma till honom. Han beskriver uppgivenheten och ensamheten så att man bara vill gråta... Samtidigt är boken skriven med galghumor och ironi. Man kan inte låta bli att fnissa lite emellanåt åt de situationer som kan uppstå med barn som har en osviklig känsla för att alltid säga jobbiga sanningar vid fel tillfällen, datingdjungeln där alla frånskilda småbarnsföräldrar försöker jaga någon ny att älska och de intressanta upplevelser man får när man ska försöka få vardagen att gå ihop. Men man blir också varm i hjärtat av den kärlek som finns mellan de två pojkarna och deras pappa. Inga svårigheter i världen kan få Alexander och hans söner att ge upp varandra. När jag läste den här boken kunde jag bara tänka att: SNÄLLA! Låt mig aldrig bli en frånskild varannanvecka-förälder!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar