Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 21 maj 2010

Nu ska jag inte tjata om det fina vårvädret, det har blivit mycket sådant den senaste månaden. I stället ska jag skriva om en bok jag just har börjat läsa, ett boktips från Fröken med de flinka fingrarna. Den heter ""En kort berättelse om traktorer på Ukrainska", av Marina Lewycka. Det handlar om systrarna Vera och Nadezjda som råkar ut för den traumatiska händelsen att deras 84-åriga far, efter två år som änkling, vill gifta sig med den tjusiga, 36-åriga lycksökerskan Valentina från Ukraina. Egentligen är systrarna fiender efter att ha bråkat om moderns arv, men denna hemska händelse får dem att samarbeta. Jag har inte hunnit så långt, men det verkar mycket lovande!

Hemma har vi nu snart slitit ut "Petter och hans fyra getter". Väck mig mitt i natten och jag kan dra hela sagan, med rim och allt. De sidor där man kan illustrera med rörelser är särskilt populära. H letar alltid upp sidan där Murre Svart höjer tassen med eftertryck och lovar att hämta hem getterna som trollet Ludenben smaskat i sig. När vi sedan läser viftar H glatt med armen och skrattar förtjust, gesten är lite oroande lik en Hitlerhälsning men det ska vi jobba bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar