Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 4 april 2023

Så är påsken i annalkande

 I förrgår eftermiddag kom jag med tåget till Östersund efter en resa genom ett fantastiskt soligt Sverige.

Gårdagens väder var en aning grått och bistert men idag skiner solen igen och jag har suttit på pappas bro och lyssnat på fågelkvittret och takdropp med en känsla av fullständig sinnesro i kroppen.

Imorgon kommer min familj med tåg och min systers familj med bil.

Just nu är jag aningens distraherad i mitt bloggande då det pågår ett oerhört upprört och dramatiskt bråk utanför köksfönstret. Det står ett träd bredvid fågelbordet med ett skatbobygge som enligt pappa har pågått i flera år. Två skator jobbar ihärdigt med att förbättra och bygga på det. Men! Nu har två extremt retsamma kråkor börjat hämta pinnar där som de flyger till sitt eget bobygge med.

Det är SÅ mycket upprörda känslor, Skatorna kämpar förtvivlat för att få bort de irriterande typerna men kråkorna är större och vinner hela tiden. Det är slagsmål och rumpnyp. Och det som gör de där kråkorna så muckiga är att de dels bara hämtar pinnar när skatorna är där, dels att det finns hur många bra pinnar som helst att plocka mycket närmare deras egna bo men att de uppenbarligen vill bråka. Jag får lite samma känsla som när jag tittar på dokusåpor på tv.

Sedan sist jag bloggade så har jag förstås hunnit läsa en del. Anledningen till att det blir så lite bloggat just nu är för att jag helt prioriterar min läsning och har haft väldigt svårt att hitta motivationen till att skriva,

Jag tänker inte skriva så mycket om min läsning utan nöjer mig med att konstatera att jag läst tre riktigt bra böcker sedan sist.





"Bokhandeln i fyrtornet" av Sharon Gasling, "Veronas dotter" av Alyson Richman och sist men inte minst den absolut sista delen i Vibeke Olssons serie om Bricken, "Stockens färd mot havet".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar