Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 17 april 2023

 Många ägg har blivit ätna, många böcker har blivit lästa och vi kom hem ganska solbrända efter påsklovet. Ungefär så kan jag sammanfatta årets påsk.

Vi deltog i pimpeltävlingen på påskdagen men jag orkade inte ens sticka ner spöt i sjön. I stället läste jag och njöt av vårvintern. Inte vann jag på lotteri heller. Men lika glad var jag ändå.

Kaninen blev sjukt glad när vi kom hem och har krävt extra mycket gos och putsning som kompensation.

När det bara några veckor så ska jag åka hem en sväng igen. Då ska jag se om jag kan ta tag i det här med min vävstuga.

Igår bytte jag till sommardäck och en sten föll från mitt hjärta när jag kunde pricka av den grejen.

Imorse hade vi författarbesök i årskurs 5. Det var Petrus Dahlin som hälsade på. Eleverna har läst "Spöknät", en riktigt bra och ganska läskig bok.

Så, böcker jag har läst...





"Tannie Marias recept på kärlek och mord" av Sally Andrew. En bok som på många sätt påminner om "Damernas detektivbyrå". En mordgåta, vänskap, kärlek, klokheter , humor och extremt mycket matlagning. Jag skämtar inte när jag säger att min mage kurrade oupphörligt genom läsningen. Faktum är att jag blir hungrig bara av att tänka på det!

För att fortsätta på mattemat så har jag läst "Bli blodsockersmart" av Kristina Anderssom. Magen kurrade inte av hennes recept. Det var en upplysande och intressant bok och jag lärde mig en del. Men det är inte kul att läsa om begränsningar och dessutom så retar det mig när författaren uppenbart själv inte har problem med att vara sugen på onyttig mat. Hon påpekar till exempel att mat inte är något man ska njuta av utan att man ska se det som bränsle även om hon inte använde exakt de orden. HA!!! svarar jag på den.

"Sambo på försök" av Beth O`Leary, är en feelgood som jag inte kunde sluta läsa. Ovanligt bra för att vara den  genren. Lite svårt är det att sätta fingret på varför jag tyckte så mycket om den men det var något med känslan. Jag tyckte också mycket om hennes "Alla hjärtans dag" som jag läste för några veckor sedan.

Min sista bok är "Alla dessa dagar som kom och gick" av Joachim Berner och Johan Norberg. Den här boken vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Den är som ett samtal, kanske man kan säga, om smått och gott, om livet helt enkelt. Ämnena cirklar runt hur det är att vara i sextioårsåldern, att känna att mycket av livet har passerat samtidigt som det finns mycket kvar. Jag tycker om den här typen av böcker där man får ta del av folks tankar och känslor. Män i den åldern är ett ganska okänt område för mig,och intressant att läsa om. Men samtidigt så är de ganska överklass. Båda två har högt uppsatta positioner i arbetslivet och har kanske inte så jättestor förståelse för andra livssituationer vilket gör att jag retar mig lite på en del saker de säger. Men jag försökte att läsa med toleranta och generösa glasögon och se det som EN bild och inte allmängiltigt trots att vissa saker kanske också är det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar