Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 7 april 2023

Långfredag

Precis som det ska vara så består påskdagarna av takdropp, skotersurr, fågeltjiv vid fågelbordet och familjehäng. 

Idag har vi varit ute och grillat i strålande solsken, suttit ute på gården och sedan avslutat dagen med en bastu. Nu är jag nyduschad och ganska mör får jag erkänna.

Imorgon blir det en ny utflykt med grillmackor och sedan ska vi ha äggjakt och påskmiddag för familjens födelsedagsbarn. Den ene har fyllt 14 och den andra fyller snart 73.

Jag är fullständigt fascinerad av domherrarna, kråkorna och skatorna som har så oerhört mycket vårstök för sig. Domherrarna tjafsar och bråkar hela tiden. Både hanar och honor trakasserar varandra, jagar bort vissa artfränder från fågelbordet och flirtar med andra. 

Mitt i alltihop sitter ekorrarna och äter i godan ro. 

Sedan jag kom hit har jag läst två böcker.

Den andra boken om Betty från Hudiksvall som reser till Stockholm, blir hushållerska, och hamnar i trubbel genom att bli kär i en man som sedan försvinner spårlöst mitt under andra världskriget heter "Värma händer" och författaren är Katarina Widholm.

Betty är en handlingskraftig ung kvinna, å ena sidan, och en drömmande ganska naiv person å den andra. Mer än en gång himlade jag med ögonen och tänkte att hon får skylla sig själv när hon gör så dumma saker. Samtidigt så klarar hon sig över förväntan på vissa sätt och tar sig fram i livet bättre än många andra. 

Min andra bok är något helt annat. Neil Gaiman har skrivit en bok om asagudarna, "Nordiska myter". Jag kände igen rätt många av berättelserna men inte alla. Och Neil Gaiman berättar dem på ett eget och roligt sätt. En underhållande bok som väckt intresse hos flera i sällskapet och jag har lånat ut den till nästa läsare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar