Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 8 februari 2023

Garn, garn och stickning...

Efter en lång bibliotekskö och evig väntan så fick jag äntligen lägga vantarna (höhö) på boken "Det blå garnet" av Karin Erlandsson och har nu läst den.

Den handlar om allt möjligt garnrelaterat, stickningens historia, våndan av att repa, handarbetares gemenskap, ja allt du kan tänka dig. Vi får höra författarens egen stickhistoria och känslor runt handarbetet. Hon jämför hur det är att skriva en bok och att sticka ett plagg, förväntningar och besvikelser.

Jag har alltid varit svag för den här typen av böcker, kåserier över ämnen där man får veta saker och ta del av författarens tankar i ett lättsamt format.

Det var intressant att läsa om hur stickningen använts genom åren i olika syften. Att sticka kan vara en nödvändighet för att hålla sig varm eller tjäna pengar. I litteraturen kan man beskriva social status, stämningar och miljöer genom att stoppa in hantverket på olika sätt. Stickning kan också vara en högst politisk handling och ett sätt att påverka världen och historiska skeenden.

En snabbläst och mycket intressant bok!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar