Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 24 maj 2022

Imorgon måste jag på biblan...

På skrivbordet ligger en hög med böcker, utlästa och nu börjar de bli efterfrågade från biblioteket där de bor. Så imorgon måste jag ta mig dit efter jobbet. När påminnelsemejlet kom på telefonen så insåg jag att det kanske också var dags att sätta mig och blogga en lite sväng. Det var ett tag sedan. 

Det är mycket nu kan man säga.

Jag kom ju hem från mamma och pappa-besök, jobbade fyra dagar och så i fredags direkt efter jobbet satte vi oss på tåget mot Göteborg. Det var en något hetsig känsla innan vi kom iväg. Jag var ute och puttrade med bokbussen till klockan tre. Sedan satte bokbusschauffören av mig på första bästa busshållplats, med riktning Uppsala förstås, och full av resfeber, som alltid när jag ska åka längre bort än två mil, rusade jag in i  huset, slängde av mig jobbryggsäcken, högg resväskan och sedan for vi.

På stationen mötte vi en kusin som skulle följa med.

Målet för resan var Liseberg. H fick den i födelsedagspresent. Eftersom vi båda föräldrar har blivit lite känsliga på äldre dar med åksjuka så tog vi med kusinen som är lika gammal som H så att han skulle ha sällskap i karusellerna. Helgen blev extremt lyckad trots lite grått och halvblött väder. Bara att bo på hotell är en lyx vi inte är så vana vid. Supergod frukost och fint rum gjorde inte saken sämre.

Vi kom hem på söndag kväll och hela familjen lider av en fruktansvärd trötthet den här veckan. Som tur är så är det ledigt på torsdag och långhelg för majoriteten av familjen. Själv har jag lyckats med konststycket att jobba både på fredag och lördag. Men det blir i alla fall en ledig dag i mitten.

Så till böckerna...

"Julie och Romeo" av Jeanne Ray hittade jag på Gottsunda bibliotek av en slump. Den överraskade mig på ett positivt sätt. Utgiven 2002 och med ett lite omodernt omslag gav  den mig inga höga förväntningar men ibland får man chansa lite.

Julie och Romeo är ganska precis 60 år. De äger varsin blomsteraffär och som de ärvt efter sina föräldrar. Julie är skild och Romeo änkling. Familjerna har varit dödsfiender sedan urminnestider, ja så länge att ingen egentligen vet varför. När de träffas av en slump inser de plötsligt att de inte alls är fiender, snarare tvärtom. De blir hastigt kära i varann men de inser att det inte kommer att bli lätt. Vad ska deras familjer säga? Och mycket riktigt, det blir totalt kaos och till och med Julies exman lägger sig i. 

En mysig bok där man fick sucka, himla med ögonen över galna familjemedlemmar och fnissa lite ibland.

 

Julie och Romeo och Ray, Jeanne - Sök | Stockholms Stadsbibliotek   

Nästa bok är en ungdomsbok; "Saker man inte vill veta" av Nicola Yoon. Evie är en bitter och besviken tonårstjej som efter föräldrarnas skilsmässa absolut inte tror på kärlek. Det är ingen poäng att älska, man blir bara besviken ändå menar hon. På ett mystiskt sätt träffar hon en äldre tant som ger henne en bok. Efter mötet upptäcker Evie att hon fått en magisk förmåga. Om hon tittar på par som kysser varandra så ser hon deras kärlekshistoria som en film, från början till slut. Och det gör henne ännu mer cynisk. Alla kärlekshistorier tar slut! 

Så möter hon X, en snygg, supergullig och mycket emaptisk kille och hon kan, trots sina föresatser, inte låta bli att gilla honom. Men samtidigt vet hon, det kan aldrig sluta bra... 

Jag tyckte om boken och budskapet var tydligt. Man ska aldrig undvika kärlek, att bli sårad och olycklig är en del av kärleken. Kanske att jag hade lite svårt att bara köpa den där magiska biten, men jag har läst sådana böcker förr och man måste ställa in sig på den magiska känslokanalen på något sätt.

Saker man inte vill veta  

Den tredje boken av Gordon Smith, som jag nämnde i ett tidigare inlägg heter "Med mina ögon" Den har lite samma tema som de andra två jag har läst så jag skriver inte så mycket mer om den.

Med mina ögon - Gordon Smith - inbunden (9789153431206) | Adlibris Bokhandel 

Min sista bok för i kväll är ett seriealbum av Liv Strömquist som heter "Inne i spegelsalen", Den har temat fysisk skönhet och hon lanserar teorin om att vi är så fixerade vid skönhet, främst vår egen, och att kärlek är något vi konsumerar och kräver makt över. Jag är grymt imponerad över de teorier som hon ger oss i sina böcker. De är så på pricken logiska att jag köper nästan allt rakt av. Dessutom gör hon det med knivskarp humor. Ja, Livs Strömquists böcker är bland det bästa jag läst på länge.

Inne i spegelsalen by Liv Strömquist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar