Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 15 december 2020

Sexåringarna

Om någon undrar så gick mina bokprat med sexåringarna mycket bra.  De hade lite svårt att sitta still överlag men jag tror att lärarna stressade upp sig mer över det än jag.
Jag var rätt nöjd med upplägget. 
De fick tips om några böcker helt utan text och sedan ett par "Börja läsa-böcker". Jag fokuserade stenhårt på att vi skulle prata om böckerna och inte alla de slingerspår som man så lätt halkar in på med den där åldern, ni vet; 
- Den här boken handlar om en kanin...
(sju händer upp)
- Jaa?
- Jag har haft en kanin men den är död
(fjorton händer upp)
- Jag vet en häst som är död
- Min farmor är död
- Min farmor bor i Skåne...

Ja, ni fattar...
Man vandrar ständigt på slak lina vilket både är skräckinjagande och superkul.
Böckerna jag tipsade om ser ni här nedanför.

 

  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar