Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 13 december 2020

Så var det lucia då...

 Tredje advent. December går galet fort!

Jag sitter här och väntar på att familjen ska vakna så att vi kan titta på luciafirande på svt-play och mysmorgonfika. Fast nu börjar vi snacka myslunchfika. Just idag så verkar alla utom jag och kaninen ta en rejäl sovmorgon. Så kan det vara...

Imorgon blir det bokprat med sexåringarna. Det ska bli spännande. Lyckas jag inte fånga deras intresse så kommer jag att få veta det fortare än kvickt.

För vår femteklassare är det bara en vecka kvar av terminen. Vi andra får sjava på fram till dagen före julafton. Men det kan vara ganska mysigt på jobbet så här års, folk är glada och vill ha mycket att läsa över jul och särskilt i år när man kanske inte kan träffa släkten som man brukar. Vi har biljetter norrut över nyår. Men vi vet förstås inte om vi kan använda dem. Kanske får vi skjuta upp vårt besök lite. Som många andra hoppas vi att det ska komma vaccin som ska göra 2021 bättre än 2020.

Igår var jag och klippte mig. Det var väldigt länge sedan sist. När jag kom ut från frisören var det som att världen var lite ljusare och jag insåg att det inte var himlen som var så mörk, det var min lugg som skymt sikten så länge! Jag fick också beröm av frissan för att jag lyckats hålla mig från att trimma luggen själv. Hon berättade att hon sett mer än en hemmafixad Coronalugg i vinter. Då fick jag avslöja att jag varit så nära att jag faktiskt stått i badrummet med saxen, men i sista sekund bitit ihop och avhållt mig.

Så, det går trögt med läsningen just nu. Efter att ha plöjt ett otal feelgood-böcker under lång tid så var det plötsligt som att jag körde in i väggen med den senaste, "Andra bullar", den andra boken om Sigris på Westins bageri och café av Solja Krapu-Kallio. Det är inte dåligt utan småmysigt och lättsamt. Huvudpersonen Sigrid kan vara aningens irriterande när hon ställer till det för sig på olika sätt, Men på det stora hela är det bra. Problemet är bara att jag plötsligt behöver något helt annat. Jag vet inte riktigt vad, men det har nog eventuellt blivit en överdos av feelgood. Kanske en biografi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar