Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 29 december 2020

 Det går väldigt fort att vänja sig vid jullov! 

Varje morgon vaknar jag först, fast även jag har äntligen lyckats tänja ut sovmorgnarna lite och vaknar runt klockan åtta vilket känns helt okej, går upp och brygger kaffe, hämtar in den ivriga kaninen och när han fått sin frukost och jag mitt kaffe, ja då går jag och lägger mig igen och läser en timme eller två. 

När de andra vaknar så har vi ganska ofta hunnit med en morgonrunda i parken och ätit frukost. 

Jag har stickat klart en klänning som jag blev väldigt nöjd med och nu håller jag på med en tröja till mig själv i alpacka och mohair. Den kommer att bli fantastiskt mysig och den är vanvettigt kul att sticka. Igår satt jag i flera timmar och kunde inte sluta! Det är en sådan lyx att kunna unna sig att sitta hur länge man vill och göra något bara för att det är kul.

Jag har läst den sjunde och näst sista boken i serien om "Familjen Bridgerton", "En oförglömlig kyss"

Dessutom har jag sett hela första säsongen av filmatiseringen på Netflix. Lite besviken blev jag först. Den var inte som jag tänkt mig. Men, som så ofta, blev den bättre när jag kopplat om spåret i hjärnan och accepterat manusförfattarens idé. 

Den var underhållande och jag skulle nog säga att det är tack vare den som jag nu har en nystickad klänning i alpacka när jag går på jobbet i januari.

En annan bok som jag läst är "Blåbärsmaskinen" av Nils Claesson. Det är en biografi om Stig Slas Claesson, den mycket kände konstnären och författaren, skriven av hans son.

Om jag inte minns fel så kommer boktipset från tidningen "Vi läser" och boken har några år på nacken. Som så ofta när barn skriver om sina kända ikoniserade föräldrar så är det ingen vacker bild han målar upp. Jag har aldrig läst något av Slas, även om jag blev väldigt sugen efter biografin, men jag har förstått att han var en mycket duktig författare som betytt mycket för många läsare. Men privatpersonen var tydligen svårt alkoholiserad, ansvarslös och självisk mot sin familj. Jag tycker att det är intressant att läsa om författare och deras liv ochjag har oftast inte svårt att uppskatta deras texter hur de än var som människor. 

Så om jag ska något läsmål under 2021 så är det kanske att läsa någon bok av Slas.

En oförglömlig kyss - Julia Quinn - danskt band (9789188801760) | Adlibris  Bokhandel                                  Blåbärsmaskinen

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar