Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 27 januari 2018

Det är lördag och jag har jobbat idag.
Ute skiner solen och det låg ett tunt istäcke över världen när jag med hjärtat i halsgropen cyklade till bussen. I kväll blir det middag med systrar och kusiner.


Jag vill tipsa om två barn- och ungdomsböcker igen. Just nu blir det många böcker i den genren eftersom jag snart ska påbörja ett läsprojekt med årskurs 8.




"Ordbrodösen" av Anna Arvidsson läser jag just nu. Alba har bott med sin mormor och morfar sedan hennes mamma dog. Alba tillhör en mycket speciell och hemlig släkt där kvinnorna kan styra andra människor genom att skriva ner vad de vill ska hända. Förmågan kommer när man är arton år genom en särskild ceremoni. Ceremonin brukar mest vara en formalitet som ingen av kvinnorna brukar misslyckas med. Men det är precis vad som händer Alba och från att ha haft en tydligt utstakad väg i livet så blir plötsligt allt osäkert och oförklarligt.
Först tyckte jag att boken påminde om "Skämmerskans dotter", den fantastiska boken av Lene Kaaberböl. Men nu när jag hunnit läsa en bit så har jag insett att det här är en helt annan berättelse, men minst lika spännande. Det är en bok för högstadiet och uppåt, skulle jag säga.
En mycket bra debut!




Min andra bok är mer för mellanstadiet och heter "Spetälskesjukhuset" av Camilla Lagerqvist. Det är en spännande spökhistoria som utspelar sig i Järvsö, på det gamla sjukhuset som användes för patienter med spetälska, eller lepra som det kallas idag, fram till någon gång på 40-talet. Ellys mamma har dött, pappan är borta med sitt arbete och Elly hälsar på sin farmor i Järvsö. För att utmana sig själv känner Elly på dörren till sjukhuset, som nu används som ett boende för psykiskt sjuka. Patienterna är på en resa så huset är tomt. Men dörren går upp och där inne finns en flicka som heter Saga.
Jag gillar böcker som både innehåller en spännande historia och samtidigt berättar något för läsaren som "är på riktigt". Camilla Lagerqvist är bra på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar