Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 21 december 2017

Snart så är det jul...

En dag kvar på jobbet, på lördag, sedan är det jullov för hela slanten!
I lördags bestämde jag mig för att jag inte orkar kämpa mer just nu utan nog skickar in min uppsats i mars.
Det var ett lätt och rätt beslut att ta, men jag får aningens ångest när jag läser på Facebook om vilka som ska bo på vilket hotell, vart avslutnignsmiddagen ska vara och sådant... Men om jag ska kunna lämna in den andra januari måste jag sitta hela julhelgen. Och det orkar jag bara inte. Det som fick mig att bestämma mig var dels att jag kände att jag höll på att bli sjuk av stress, dels att det inte är värt att inte kunna unna mig att vara med min familj under lovet.
Idag fick jag ett fantastiskt julkort på jobbet!


Jag är sjukt nöjd och stolt! Hur ofta får bibliotekarien julkort från en författare som varit på författarbesök?!
Jag vill tipsa om två mycket lättlästa ungdomsböcker om hur det kan vara att komma som flykting till Sverige.
"Flytten" av Lina Stoltz handlar om att komma från en stor stad i Syrien till en liten by i Norrbotten mitt i mörkaste vintern. Känslan av att inte förstå vad folk säger, inte veta vad råvarorna i mataffären egentligen är och därför inte kunna laga den mat man tycker om och är van. Känslan av snö, som man aldrig sett förut och mörkret som aldrig tar slut. Men också hur det är att få kompisar och börja trivas när ens mamma inte känner sig hemma. Ja, en riktigt bra bok helt enkelt!
Alan Gibbons bok "Ett nytt land" är en historia där huvudpersonen är en  kille som blir kompis med en flyktingkille och därmed väljer sida "mot" gänget Bulldog, som trakasserar och bråkar med alla som kommer utifrån. Boken handlar om vem som är svag och vem som är stark. I slutändan visar det sig att det kanske inte alltid är den man tror. Också en jättebra ungdomsbok!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar