Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 17 december 2017

En av de bästa böckerna i år!

"Krokas" av Elin Olofsson är nog  hennes tunnaste bok och kanske inte lika komplex, på ett sätt, som "Gånglåt" och de andra. Men jag tyckte att den var oerhört bra. Kanske hennes bästa på grund av hennes gestaltning av Uli och Elsa, två helt olika kvinnor som ändå krokas ihop med varandra. Elsa är en ung kvinna, bor i Krokom och jobbar på lanthandeln. Hon drömmer om att få ta mer ansvar och utveckla affären. Elsa släpper ingen inpå sig, det är alldeles för farligt. Men, hon har en hemlighet som nästan äter upp henne.
Uli har lämnat ett trasigt Tyskland efter andra världskriget. Hon har inget liv kvar där sedan hennes pojkvän Hansi rapporterats död i kriget. Uli passar aldrig in och känner sig värdelös. men Hansi tyckte om henne som hon var.
Om jag hade träffat de båda kvinnorna i verkligheten hade jag förmodligen irriterat mig på dem. Men nu när jag lärt känna dem, beskrivna med så mycket värme och empati av Elin olofsson, så går det inte annat än att beundra dem och tycka om dem. De gör allt för att överleva i en karg och hård värld, på sitt eget sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar