Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 10 december 2017

Decemberdikten

Den här gången blir månadens dikt en som jag läste väldigt ofta i tonåren. Jag tycker fortfarande mycket om den liksom jag tycker mycket om de flesta av Karin Boyes dikter.

-I rörelse-

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd-
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds, och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och natten full av sång.

Bryt upp! Bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

-Karin Boye-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar