Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 6 oktober 2017

Den senaste veckan har det varit mycket på gång och det känns nästan svårt att  veta var jag ska börja i dagens blogginlägg.
Nobelpristagaren i litteratur detta år blev Kazuo Ishiguro. Det blev inte samma skräll som förra året, men ändå helt oväntat. Jag har inte läst honom men jag har, som så många andra, sett filmatiseringen av "Återstoden av dagen".
De två böcker som vi hade på biblioteket lånades ut ungefär en kvart efter att namnet på pristagaren släppts så jag lär få vänta på att läsa honom.

Jag suger fortfarande på intrycken från bokmässan. Ska tänka lite till på det och sedan ska jag skriva mer om det.

I veckan har jag haft BVC-träff igen. Det var ett tag sedan sist och den här gången kom det tio små telningar och elva föräldrar. Tre pappor deltog vilket jag tyckte var roligt. Barnen var mellan fyra och sju månader den här gången, till skillnad mot tidigare när de varit mellan tre och fem månader. Det påverkade tillställningen eftersom de var lite mer vakna och med i det hela. Deras föräldrar var intresserade, ställde bra frågor och visade ett uppriktigt intresse för läsning och böcker. Jag kände efteråt att de här barnen kommer att få sig många mysiga bokstunder till livs, en sådan där härlig känsla då man går hem och tycker att man gjort ett bra dagsverke.

Så, vad har jag läst...

"Silver Bay" är skriven avJojo Moyes . Den handlar om den lilla ensliga fiskebyn som stått emot exploatering och turism, trots flera försök från omvärlden. Byn ligger i en vik där delfiner och valar passerar med jämna mellanrum. Det är en hårfin balansgång, att kunna försörja sig på fiske och turism, men inte skada miljön och djuren.
Här bor Kathleen, hennes systerdotter; den vackra och speciella Liza och Lizas tolvåriga dotter.
Hit kommer Mike, affärsmannen som ska undersöka möjligheterna att bygga en turistanläggning med all tänkbar lyx. Han avslöjar inte sitt uppdrag till att börja med och kommer in i det lilla samhällets gemenskap. Trots att Mike snart ska gifta sig med chefens dotter så dras han och Liza till varandra.
När det riktiga skälet till varför han är där avslöjas så stöts han ut ur gemenskapen. Problemet är bara att han har börjat tvivla på sitt uppdrag och insett att projektet kommer att påverka miljön alltför mycket.
Det blir inte lätt för honom att veta hur han ska bete sig. Och hur ska han kunna vinna tillbaka bybornas förstroende?
Kanske inte den bok av Jojo Moyes som jag uppskattat mest, men ändå bra och läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar