Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 13 juni 2015

Barnen har fått sommarlov. Värmen har kommit och jag ska åka till Hallstavik idag. Det lustiga är att jag nu på morgonen började läsa MajGull Axelssons bok "Slumpvandring" och på tredje sidan kommer Hallstavik och Herräng (dit jag ska) upp. Väldigt intressant.
H släpade hem alla sina teckningar och ett gigantiskt tittskåp från dagis igår. Jag var tvungen att hämta honom med bil för att vi överhuvudtaget skulle ta oss hem. Han är förväntansfull inför skolan men drabbades också häromdagen av den något skrämmande insikten att när han börjar skolan så innebär det att han aldrig mer kommer att gå på dagis mer.
-WHAT!!!! var kommentaren på den.
Hur roligt det är med nya saker så gör det ofta ont att lämna, det tycker både han och jag.
Vi kunde sitta på altanen till sent på kvällen igår. Jag var så trött att jag nästan inte kunde sitta upp, men det var så härligt att jag var tvungen. Läste ut den andra delen av Cornelia Funkes fantasyserie "Bläckhjärta". Den här boken hette "Bläckmagi". Har ni inte läst Cornelia Funke så gör det! Jag rekomenderar henne ständigt och jämt till mina elever också. Hennes världar vimlar av äventyr, spännande karaktärer och känslor. Hon är inte rädd för att beskriva hemskheter, död och sorg. Utan att förstöra "Bläckmagi" så slutade den hemskt och sorgligt. Men, det finns en tredje del "Bläckdöd" så jag förstår ju att det hinner vända. Böckerna är också fulla med vänskap och kärlek.


1 kommentar:

  1. Jag har funderat på böckerna men ännu inte tagit mig för att reservera dem. Bra att bli påmind så att jag inte glömmer dem ;)

    SvaraRadera