Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 18 juni 2015



Äntligen semester! De sista dagarna var inte roliga. Alla var jättetrötta. Schemat skulle läggas och till hösten är jag inblandad i fyra klasser så det är en del faktorer att ta hänsyn till. Ju mer vi räknade minuter och ämnen desto rörigare blev det. Tur att det bara är en vecka om året vi håller på med det där. Till slut gömde jag mig i biblioteket och städade. Böckerna kan alltid trösta en när livet känns hårt.
Naturligtvis glömde jag min bok i all hets, så idag har H och jag varit dit en sväng till. Jag har snart läst ut "Slumpvandring" av Maj Gull Axelsson.Efter att ha plöjt några Nora Roberts under våren så är det ren och skär glädje att läsa en bok med vackert språk, en spännande bok med stort hjärta. Maj Gull Axelsson förstår sig på människor. hon kan beskriva dem så att man känner empati även för den som slår. Ingen människa är svart eller vit i hennes böcker. Sorg och smärta kan ärvas på olika sätt i flera generationer och det är inte så lätt att bryta sig loss. Men även kärlek och värme kan ärvas. Om man fått omtanke av någon så kan det värma länge. Under två år bodde jag i Herräng så jag känner också igen miljöerna litegrann. Och när jag läser så får  jag några pusselbitar till människorna jag träffade då. Tänk om jag hade läst boken redan då? Det hade inte varit så dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar