Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 8 april 2012



Glad påsk på er alla!



Idag laddar vi inför den årliga pimpeltävlingen! Vädret är inte perfekt, men vi har planerat att sitta så pass nära huset att vi kan smita hem och värma oss om vi behöver.


Imorgon sätter vi oss på tåget hem igen och sedan sätter den stora vårhetsen igång med utvecklingssamtal, de två sista stora uppgifterna på kursen och T som ska börja på sitt nya jobb. Jag bävar och hoppas att vi kommer ut helskinnade genom tunneln någon gång i juni...


För tillfället läser jag en fascinerande bok. "Frälst Förmögen Förskingrad" handlar om den driftiga torpardottern Hanna Lindmark, född 1860. Redan som nioåring blev hon fosterbarn och piga och arbetade hårt hela sitt liv. Vid fyrtio års ålder öppnade hon för sparade pengar sin egen matservering. Snart hade hon utökat sin verksamhet till ett imperium med hushållsskolor (Margaretaskolan), restauranger, butiker och festvåningar. Allt präglades av hennes starka religiösa tro. När hon dog 1941 lämnade hon efter sig en framgångsrik verksamhet värd miljoner. Men, bara på några få år efter hennes död förskingrades arvet och hela hennes livsgärning kördes i botten. Det är Ewonne Winblad som skrivit boken och hennes svärmor, Rut Sundin Winblad var systerdotter till Hanna Lindmark.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar