Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 2 april 2012

Lyckan är att ha påsklov med tid att pötsligt hinna läsa klart en bok på två dagar...Vår nyblivna treåring har feber och är ynkligare än ynklig, men det piggar ändå upp med glada kusiner, avslappnade föräldrar och en liten kort runda i pulkabacken när orken infinner sig. Morfar och mormors bubbelbadkar ger också lite extra energi mellan varven.

Jag kan inte bestämma mig för om "Alla lyckliga familjer liknar varann" slutade hoppfullt eller inte? Vad hände sedan? Louise tog makten över sitt liv och Jan-Carl förlorade sin makt, men sedan då? Jag blev nästan lite frustrerad när jag avslutat sista sidan.

Nu har jag börjat läsa den grymma "Sarahs nyckel" av Tatiana de Rosnay. Boken har också filmatiserats med Kristin Scott Thomas i huvudrollen. Jag har inte sett filmen men skulle vilja göra det. Det handlar om Sarah, en tioårig, judisk flicka i Paris, 1942, som tillsammans med sina föräldrar blir tillfångatagna av den franska polisen, inlåsta tillsammans med flera tusen andra judar och sedan förda till Auschwitz där de mördades. Parallelhistorien är i Paris 2002 där den amerikanska journalisten Julia ska skriva i en tidning om den tragiska händelsen, Vel´d´Hiv, då så många fransmän dödades . Hon får nys om Sarahs tragiska historia och försöker ta reda på mer. Sarah låste in sin lillebror i ett skåp för att skydda honom när poliserna kom och hon får en fruktansvärd ångest när hon inser att hon inte kommer att komma hem igen och kan släppa ut honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar