Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 10 november 2011

En gammal goding...


Hemma hos oss är det verkligen svinnovember just nu... När klockan ringer släpar vi oss upp. H snurrar in sig ett varv till i täcket och vägrar låtsas om att han hört något. Om man säger
-Godmorgon...så får man en grymtning till svar eller, i bästa fall, höra långt ner i från kudden
-en stor välling!
Frukost orkar han inte få i sig utan vill bara sitta i soffan och mysa.
Som tur är älskar han sitt dagis så när han väl kommer dit så är allt okej.

När han sitter där i soffan så har H två önskemål varje morgon. Det ena är att få se Djungelboken på svt.play (vilket han aldrig får) och det andra är att vi ska läsa "Kringel" av Margret och H.A Rey (vilket vi nästan alltid gör). När jag var liten tyckte jag mycket om den boken och därför köpte jag den till H. Han tycker också att den är fantastisk och vill höra den ungefär tio gånger om dagen. Numera förstår jag inte riktigt vad det är som är så bra med den för handlingen är då inget att bli upphetsad över. Kringel är världens längsta tax, beundrad av hundar och människor. Han är kär i den söta lilla taxtiken Fiffi som är en riktig stropp. Hon talar glatt om för honom att hon inte gillar långa hundar och struntar fullständigt i att hon sårar stackars Kringel. Men. så en dag ramlar Fiffi ned i ett djupt hål och blir räddad av honom. Och då bestämmer hon sig för att hon är kär i Kringel, fast han är så lång, och så gifter de sig och får valpar. H:s favoritsida är när Fiffi är nere i hålet och har gråtit så mycket att det är en stor pöl på backen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar